Terminal LNG w Świnoujściu może pełnić funkcję hubu przeładunkowego

Terminal LNG w Świnoujściu może pełnić funkcję hubu przeładunkowego

W Szczecinie zakończyły się Światowe Dni Morza. W spotkaniu zorganizowanym przez Międzynarodową Organizację Morską oraz Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej udział wzięli przedstawiciele biznesu i polityki oraz eksperci z branży morskiej.

W konferencji uczestniczył również Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG z Grupy Kapitałowej GAZ-SYSTEM, który zaprezentował plany rozwoju Terminalu LNG w Świnoujściu i jego rolę w rozwoju rynku gazu w regionie Morza Bałtyckiego i Europy Środkowo-Wschodniej.
Prezes Jakubowski przypomniał, że planowana rozbudowa terminalu obejmuje m.in rozbudowę regazyfikatorów SCV o kolejne jednostki, budowę drugiego nabrzeża oraz trzeciego zbiornika LNG oraz budowę bocznicy kolejowej wraz z infrastrukturą przeładunkową.

Jego zdaniem istotne są również zagadnienia związane rozwojem przyjaznych środowisku „zielonych” technologii. – Dotyczy to choćby wykorzystania mniej emisyjnych lub nieemisyjnych rodzajów paliw dla statków, takich jak skroplony gaz ziemny (LNG). Jest to najlepsza dostępna, sprawdzona i ekonomiczne zasadna alternatywa dla obecnie stosowanych paliw – dodał.

Zwrócił uwagę, że ta inwestycja zwiększy elastyczność dostaw gazu, ponieważ pozwoli na dostarczenie surowca do miejsc, gdzie sieć przesyłowa i dystrybucyjna jest słabo rozwinięta.
W tym kontekście podkreślił również, że znaczącą rolę, jeśli chodzi o transport LNG, może odegrać dynamicznie rozwijająca się żegluga śródlądowa.

– Dzięki korzystnej lokalizacji Terminal LNG w Świnoujściu może pełnić funkcję hubu przeładunkowego, stanowiącego źródło zaopatrzenia dla intensywnie rozwijającej się sieci terminali LNG małej skali – dodał prezes Jakubowski.

Przypomniał również, że dzięki funkcjonującej już w ramach terminalu infrastrukturze przeładunkowej przez 2 lata przeładowano blisko 3 tys. ciężarówek z LNG. Dodał, że planowany jest także przeładunek surowca na kontenery ISO oraz kriogeniczne cysterny kolejowe.

Terminal LNG w Świnoujściu może pełnić funkcję hubu przeładunkowego

Biznes/ Kraj i region/ Świnoujście
Terminal LNG w Świnoujściu może pełnić funkcję hubu przeładunkowego

biznes, Gospodarka Morska, informacja, LNG, Świnoujście Brak komentarzy 18 czerwca 2018
Gospodarka Morska logoTerminal LNG w Świnoujściu może pełnić funkcję hubu przeładunkowego.

W Szczecinie zakończyły się Światowe Dni Morza. W spotkaniu zorganizowanym przez Międzynarodową Organizację Morską oraz Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej udział wzięli przedstawiciele biznesu i polityki oraz eksperci z branży morskiej.

W konferencji uczestniczył również Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG z Grupy Kapitałowej GAZ-SYSTEM, który zaprezentował plany rozwoju Terminalu LNG w Świnoujściu i jego rolę w rozwoju rynku gazu w regionie Morza Bałtyckiego i Europy Środkowo-Wschodniej.
Prezes Jakubowski przypomniał, że planowana rozbudowa terminalu obejmuje m.in rozbudowę regazyfikatorów SCV o kolejne jednostki, budowę drugiego nabrzeża oraz trzeciego zbiornika LNG oraz budowę bocznicy kolejowej wraz z infrastrukturą przeładunkową.

Jego zdaniem istotne są również zagadnienia związane rozwojem przyjaznych środowisku „zielonych” technologii. – Dotyczy to choćby wykorzystania mniej emisyjnych lub nieemisyjnych rodzajów paliw dla statków, takich jak skroplony gaz ziemny (LNG). Jest to najlepsza dostępna, sprawdzona i ekonomiczne zasadna alternatywa dla obecnie stosowanych paliw – dodał.

Zwrócił uwagę, że ta inwestycja zwiększy elastyczność dostaw gazu, ponieważ pozwoli na dostarczenie surowca do miejsc, gdzie sieć przesyłowa i dystrybucyjna jest słabo rozwinięta.
W tym kontekście podkreślił również, że znaczącą rolę, jeśli chodzi o transport LNG, może odegrać dynamicznie rozwijająca się żegluga śródlądowa.

– Dzięki korzystnej lokalizacji Terminal LNG w Świnoujściu może pełnić funkcję hubu przeładunkowego, stanowiącego źródło zaopatrzenia dla intensywnie rozwijającej się sieci terminali LNG małej skali – dodał prezes Jakubowski.

Przypomniał również, że dzięki funkcjonującej już w ramach terminalu infrastrukturze przeładunkowej przez 2 lata przeładowano blisko 3 tys. ciężarówek z LNG. Dodał, że planowany jest także przeładunek surowca na kontenery ISO oraz kriogeniczne cysterny kolejowe.

Prezes Jakubowski zauważył także, że funkcjonowanie Terminalu LNG w Świnoujściu ma duże znacznie w umacnianiu niezależności energetycznej Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej oraz w rozwoju rynku gazu w tym regionie.

– Dzięki funkcjonowaniu Terminalu LNG Polska staje się ważnym krajem przesyłowym, otwartym na dostawców gazu z Unii Europejskiej i całego świata. Inwestycja ta wpisuje się w koncepcję Bramy Północnej oraz przyczyni się do uniezależnienia od dominacji jednego dostawcy.

Planowana rozbudowa terminalu w Świnoujściu umożliwi transport surowca do mniejszych terminali działających w obrębie Morza Bałtyckiego, co przyczyni się do rozwoju rynku gazu regionie Europy Środkowo-Wschodniej – powiedział Paweł Jakubowski, prezes spółki Polskie LNG z grupy kapitałowej GAZ-SYSTEM.

Światowe Dni Morza to najważniejsze święto morskie Narodów Zjednoczonych. Tegoroczne obchody odbyły się w Polsce pod hasłem IMO70: Nasze dziedzictwo – Lepsza żegluga dla lepszej przyszłości.

W ramach Światowego Dnia Morza jedną z atrakcji przygotowanych dla międzynarodowych gości było zwiedzanie Terminalu LNG w Świnoujściu.

źródło: www.gospodarkamorska.pl

fot. K.Milewski